Už se to tu řešilo několikrát a počítám, že ani nové živé dvojalbum Daniela Landy nebude tou výjimkou, která by na jedné straně nevyprovokovala obrovskou vlnu záštiplné kritiky, na druhé spolehlivě neobrátila vzhůru nohama portmonky všech stálých příznivců a příznivkyň. Určitě s tím počítá i stále ještě nový chlebodárce, který ulovil tuhle zlatou štiku do svých sítí od zatím posledního řadového „Neofolku“ a přes předělávky Karla Kryla a hudbu z muzikálu „Tajemství“ ji teď hezky rychle dostrkal k záznamu koncertního vystoupení ze 7. listopadu loňského roku z pražské T-Mobile Arény. Na jaké krupobití se tedy mají nachystat hlavy posluchačů?
„Tak abychom už konečně udělali jasno, byl jsem skinhead, dnes už nejsem. Nevadí mi kališníci, nevadí mi vlastenci, nevadí mi apolitičtí skins, ti rozhodně nepředstavují žádnou hrozbu pro zbytek světa. Odmítám extrémní odnože jako jsou neonacisté, komunisté a jim podobné svině a distancuji se od nich!“
Nabízí se otázka, nač vlastně další živák po dvou, třech letech? Ano, ústřední trojice z obalu „Vltava tour 2003“ doznala značných změn (Petra Koláře ve druhých hlasech vystřídal Ladislav Spilka a za kytarou po Tomáši Varteckém evidujeme HARLEJistu a ex-DEBUSTROLa Martina Voláka), ale jinak je všechno při starém. Sympaticky „neučesaný“ záznam, s postupně stále vyřvanějším Landou, vynechané texty, někdy špatné nástupy - to už nikoho nepřekvapí (a musím říct, že je mi podobné počínání mnohem sympatičtější než „studiově živé“ čarování většiny metalových kapel). Navíc i playlist aktuálního bouření, byť je pochopitelně o něco delší, se s Vltavou dosti překrývá. Nabízí se pak jediné vysvětlení (krom obligátního tlaku firmy) a to jsem naznačil o něco výše a ještě párkrát předložím v ukázkách. Jde o proslovy, které si „kazatel“ Landa připravil do úvodů drtivé většiny písní...
„Žádám o odpuštění všechny, kterým jsem v minulosti fyzicky nebo psychicky ublížil. Těm kterým jsem tak učinil na obranu sebe nebo jiných se neomlouvám a jsem připraven to opakovat!“
K formě doprovodné „kapely“ myslím nemá cenu se vyjadřovat, vesměs prověřená jména spolehlivě a s jistotou zajišťují šéfa, tu více tu méně „plovoucího“ oceánem intonace. Výběr písniček (musím opět psát, že většinu pokládám za chytře napsanou?) pak probírá to nejlepší (či nejznámější?) z celé diskografie. Opět ani nota z „Konce“ a z prvního „Valčíku“ jen nezbytná „budovatelská“ hymna o „Božích bojovnících“, když hodně překvapivě nezbylo místo na „Jó ulice“. Dokázal bych si ji představit na závěr mnohem raději, než hodně zbytečné a prázdné gesto v podobě předvolební agitky, tady pojmenované jako „Bonus“. Možná to v rámci koncertní atmosféry vyznělo jinak, ale zachyceno v drážkách CD jasný a naprosto zbytečný závěrečný trapas.
„Videoklip k této písni byl týdeníkem Reflex, jmenovitě panem redaktorem Feřtekem, označen za antisemický a rasistický. Z jeho textu to vyplývalo. Autor mě přirovnává k Hitlerovi a Mussolinimu. Asi si neposlechl text, který je opačný, nebo ho nechtěl slyšet a našel tam to, co tam vůbec není. Nepopírám, tato píseň je i o vás, pane Feřteku!“
Ano, Daniel Landa se skutečně pasoval do role jakéhosi mluvčího. Pravda, lidé poslouchají jeho písničky, a tak zřejmě usoudil, že si rádi poslechnou i něco omáčky kolem. A je pravděpodobné, že si zmiňované proslovy své adresáty skutečně najdou, osobně mne však podobné plamenné řečnění spíše odpuzuje a rozhodně není důvodem, proč bych si tuhle nahrávku pořizoval. To už raději sáhnu po řadových deskách, kde je v mezerách mezi hraním všespasitelné ticho. Možná bude záznam jinak fungovat ve spojitosti s obrazovou stopou, tedy na zároveň vydaném DVD, ale to už jsou pouhé spekulace.
„Průsery nám nekončí, Bílá hora!“
Naše recenze však už u konce je. Osobně mi prostě všechno, co je činěno na efekt a s okázalými gesty, přijde vždycky podezřelé, ať už jsou třeba skutečné záměry takto aktivních jedinců bílé jako padlý sníh. Prostě méně slov a více činů. A že jde 10% z prodeje každého nosiče na projekty Ordo Lumen Templi a Zlatého draka? Hm...